Hoe zit het eigenlijk met antioxidanten en gezondheid?

Er wordt regelmatig over antioxidanten en gezondheid gesproken. Maar wat is het verband tussen deze twee? Om dat te begrijpen moet je eerst weten wat antioxidanten zijn. Antioxidanten is een verzamelnaam voor verschillende stoffen. Dan moet je denken aan vitamine E en C en aan spoorelementen die voorkomen in groente en fruit.

Welke relatie hebben ze dan met de gezondheid?

Ze vangen vrije radicalen op die in ongunstige omstandigheden schade kunnen geven aan onze cellen en weefsels. Dit willen we natuurlijk zo min mogelijk. Het mooie is dat ze kunnen helpen om deze beschadigingen te voorkomen. En daarmee mogelijk op de langer termijn hart- en vaatziekten en kanker kunnen voorkomen.

Wat zijn vrije radicalen?

Vrije radicalen zijn agressieve stoffen die soms schade kunnen aanrichten aan weefsels en cellen. Dat heet weer ‘oxidatieve stress’. En er zijn aanwijzigingen gevonden die er op wijzen dat dit hart- en vaatziekten, kanker en schade aan het zenuwstelsel kan veroorzaken. Maar ook het verouderingsproces beïnvloed. Dus antioxidanten die via gezond eten ons lichaam binnen komen, maken vrije radicalen onschadelijk! Dat is dus erg belangrijk voor een gezond lichaam.

Hoe ontstaan vrije radicalen?

Deze ontstaan tijdens onze gewone stofwisseling, maar ze ontstaan ook door roken, zonnebaden en bij bijvoorbeeld een ontstekingsproces.

Hoe krijg ik antioxidanten binnen?

Het is eenvoudig om ze binnen te krijgen. Simpelweg door een normaal voedingspatroon te volgen. Suppleren is dus niet nodig. Want bij een te hoge inname van antioxidanten geven een aantal onderzoeken aan dat het juist negatieve effecten geeft te zien.

Wat is dan het advies?

Als je gezond en gevarieerd eet met volop groente en fruit volgens de Schijf van Vijf, krijg je genoeg antioxidanten binnen. En er worden ook antioxidanten gebruikt als hulpstof bij voedingsmiddelen.

E-nummers en antioxidanten

Als antioxidanten gebruikt worden als hulpstof bij een voedingsmiddel is dit op het etiket terug te vinden. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt om te voorkomen dat bepaalde producten waar fruit in zit, gaan verkleuren. Dan zijn ze te herkennen als E-nummer.

Wat zijn de meest gebruikte antioxidanten in voedingsmiddelen?

  • Vitamine C
  • Zouten en ascorbinezuur (E300-304)
  • Verschillende vitamine E-verbindingen (E 306 t/m 309)
  • Synthetische antioxidanten (E 310 t/m 319)

Conclusie

Antioxidanten zijn geen wondermiddel en dienen in gewone hoeveelheden te worden genuttigd. Dus via gewone gezonde voeding volgens de Schijf van Vijf richtlijnen is goed. Suppleren is niet nodig als je gewoon gezond eet. Denk je dat je wat tekort komt? Eet dan regelmatig een portie blauwe druiven.

Misschien is dit artikel ook interessant om te lezen?

Wat is er nieuw aan de Schijf van Vijf 2016?

Lees verder

17.3.7.3

Ook interessant?

Share This