Is een combinatie van avocado met krab

Krab en avocado gaan heerlijk samen! Ook voor mensen die denken dat er redenen zijn om ze vanwege het vetgehalte niet te eten. Want het vet dat in avocado voorkomt bestaat bijna helemaal uit de enkelvoudig onverzadigde vetten. Dit zijn dus de gezonde vetten voor het hart en de vaten. Avocado’s bevatten ook veel vitamine E en andere waardevolle vitamines. Daarom is het juist wel de moeite waard om dit recept klaar te maken. Hoe zit het dan met krab? Lees de ditjes en datjes over krab.

Enkele ditjes en datjes over krab

Het is bekend dat vis en met name vette vis, een gezonde aanvulling is binnen ons voedingspatroon. Omdat vette vis is rijk aan omega-3 vetzuren. Maar hoe zit dit met schaal- en schelpdieren? Deze zijn rijk aan cholesterol en eerst werd gedacht dat dit een ongunstige invloed op het bloedcholesterol had. Dit is door recent onderzoek ontkracht. Want daaruit kwam naar voren dat de vetzuren uit voeding die het bloedcholesterol beïnvloeden, niet komt door het cholesterol dat rechtstreeks uit de voeding wordt opgenomen. Goed nieuws dus. Bovendien zitten er in krabben, garnalen en kreeften erg veel gezonde onverzadigde vetten en goed HDL (Hoge Dichtheid Lipoproteïnen).

Enkele ditjes en datjes over avocado

Wat is avocado? Een groente- of fruitsoort? Misschien is het tegen de verwachting in van veel mensen, die denken dat avocado een groentesoort is. Maar behoort ze tot de fruitsoorten. Daarnaast is het ook minder bekend dat er verschillende soorten avocado’s  zijn, met diverse vormen en kleuren. Hierbij kun je denken aan groene en zwarte kleuren en aan peervormige en ronde vormen. Het gewicht van avocado’s varieert tussen de 220 gr en zo’n 1,5 kg. Ze bevatten zo’n 20 verschillende soorten vitamines! Daarnaast is het heel opmerkelijk dat avocado veel vetten bevat. En dit is een belangrijke reden voor veel mensen om ze daarom niet of weinig te eten. Dat is erg jammer. Waarom? Omdat bijna al het vet van een avocado bestaat uit enkelvoudig onverzadigd vet. Deze vorm van vet is juist de goede vorm van vet voor hart- en bloedvaten.

 Personen:

4

Bereidingstijd:

10-30 minuten (Afhankelijk of je de krab zelf schoonmaakt)

Ingrediënten:

  • 2           Avocado’s
  • 1           Citroen (uitgeperst)
  • 250 gr.  Krabvlees (gekookt)
  •   30 gr.  Magere mayonaise
  •     1 el.  Kappertjes (afgespoeld en drooggedept)
  •      2      Bosuitjes (heel fijn gesneden)
  •              Tabasco (naar smaak)
  •              Versgemalen zwarte peper (naar smaak)
  •              Paprikapoeder (naar smaak)
  •              Knoflookpoeder (naar smaak)

Bereiding:

  • Snijd de avocado’s doormidden en verwijder de pitten.
  • Besprenkel het vruchtvlees met citroen om verkleuring te voorkomen.
  • Vermeng het krabvlees met de overige ingrediënten.
  • Vul elke halve avocado met een portie krab.
  • Bestrooi eventueel met paprikapoeder.

Tip:

  • Het is ook lekker om het krabvlees te vermengen met 2 takjes zeer fijn gesneden dille en garneer hier later ook mee.
  • Haal de avocado van te voren uit de schil en snijd ze in schijfjes op een bord. Besprenkel met limoen en verwerk het krabvlees erboven op.

Misschien is dit recept ook interessant?

Smaakvolle koolhydraatarme avocadosoep met limoen

Lees verder
250217

Ook interessant?

Share This