Dierlijk eiwit is beter dan plantaardig eiwit, of niet?

Wie zij eiwitten uit dierlijke producten haalt, krijgt daarmee in één keer voldoende van de essentiële aminozuren binnen. Dierlijke eiwitten zitten voornamelijk in vlees, vis, kaas en eieren. En wie geen vlees eet, kan deze uit plantaardige bronnen halen. Ze zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddestoelen.

Waarom zijn eiwitten belangrijk?

Omdat ze calorieën en aminozuren leveren. Dit zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Sommige aminozuren kan het lichaam zelf maken, andere moeten uit het eten komen. Als ze uit het eten moeten komen, heten ze ‘essentiële aminozuren’.

Waarvan is de kwaliteit afhankelijk?

De kwaliteit van eiwit is per product verschillend. Die hangt af van hoe goed het lichaam het eiwit kan verteren en van de hoeveelheid essentiële aminozuren. Daarom leiden combinaties van granen met peulvruchten tot een goede eiwitkwaliteit. Zijn dierlijke eiwitten dan toch beter?

Dierlijke eiwitten zijn niet beter dan plantaardige eiwitten

Algemeen wordt aanvaard dat er weinig verschillen zijn in de gezondheidseffecten van dierlijke en plantaardige eiwitten. Eigenlijk zitten de verschillen met name in de ‘verpakking’ van het eiwit, in het product waar ze in zitten. Wie bijvoorbeeld rood vlees eet, krijgt goede eiwitten binnen. Maar daarmee kun je ook relatief veel verzadigd vet innemen. Al zijn niet alle soorten rood vlees even vet. En vis is erg goed voor eiwit en levert minder verzadigd vet. Ook zuivelproducten bevatten veel en gemakkelijk op te nemen eiwitten.

Welke plantaardige producten zijn aan te bevelen voor de eiwitten?

Goede plantaardige eiwitbronnen zijn bijvoorbeeld linzen en sojabonen. Deze leveren weinig verzadigde vetten. Een sojaboon bevat behalve 33% eiwit ook 40% vetten. Waaronder veel van de meervoudig onverzadigde vetzuren en ze bevatten ook nog 27% koolhydraten.

Misschien is dit ook interessant om te lezen?

Wanneer worden vitaminen en mineralen goed opgenomen?

Lees verder

17.1.4.1