Koffie drinken past binnen een gezonde leefstijl?

Over koffie drinken is al veel geschreven en er is ook heel veel onderzoek naar verricht. Koffie is wereldwijd een erg populaire drank waar veel gezonde en ongezonde claims over naar buiten worden gebracht. Maar past dit dan binnen een gezonde leefstijl? En wat is het advies van de Gezondheidsraad?

Wat zijn koffiebonen?

Koffiebonen zijn de volgroeide zaadjes van de vruchten van de koffieplant. Er zijn verschillende soorten koffiebonen en de smaak hangt dus onder andere af van de soort koffieboon. De zaadjes drukken tijdens het groeien tegen elkaar, waardoor het kenmerkende streepje ontstaat. Na het plukken worden de zaden gedroogd en vervolgens geroosterd om er koffie van te maken.

Waardoor zijn er verschillende smaken?

De verschillende smaken hebben te maken met de kwaliteit van de  koffiebonen, het brandproces en hoe fijn de bonen worden gemalen. Maar ook door het soort water dat je gebruikt en de temperatuur van het water.  Een gefilterde koffie smaakt heel anders dan bijvoorbeeld de koffie uit een espresso machine. Hierdoor kun je dus zelf de smaak van koffie beïnvloeden.

Wat bevatten koffiebonen nog meer dan cafeïne?

Bijna iedereen die koffie drinkt weet dat koffiebonen cafeïne bevatten. Wat niet iedereen weet is, dat koffiebonen ook mineralen en antioxidanten bevatten. Koffiebonen bevatten bijvoorbeeld voedingsvezels, kalium, magnesium, polyfenolen, mangaan, ijzer en nog veel meer. Teveel om ze allemaal op te sommen, want men vermoed dat er wel 800 verschillende bio-actieve stoffen in een koffieboon zitten!

Wat zijn de bekendste effecten van koffie drinken?

Er zijn door veel onderzoeken wel overeenkomsten gevonden in de effecten van het drinken van koffie op de gezondheid. Een aantal mensen reageren erg gevoelig op de cafeïne en kunnen hierdoor klachten krijgen van slapeloosheid, zweterigheid, stress, snelle hartslag, concentratieverlies, nervositeit en prikkelbaarheid. Maar de mensen die niet gevoelig reageren kunnen door 1 of 2 kopjes koffie te drinken hun concentratie en prestatie verbeteren en de vermoeidheid laten verdwijnen. De stoffen cafestol en kahweol komen ook in koffie voor en hebben invloed op het LDL-cholesterol. Bij een te hoog LDL-cholesterol blijft dit cholesterol plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Dat verhoogd de kans op een beroerte of hartaanval.

Hoe zit het dan met cafeïnevrije koffie?

Cafeïnevrije koffie wordt gemaakt van koffiebonen waaruit vóór het branden van de bonen, de cafeïne is verwijderd. Er zijn verschillende methoden die hiervoor gebruikt worden, maar de minst omslachtige wordt vaak gebruikt. De bonen worden dan gemengd in een mengsel van water en ethylacetaat.  Dit is een stof die uit fruit wordt gewonnen. Deze stof neemt de cafeïne op en als dit mengsel wordt verhit, verdampt de cafeïne met het acetaat.

Wat adviseert de gezondheidsraad?

  • 4 Kopjes koffie per dag voor volwassenen, zonder dat er negatieve effecten zijn te verwachten.
  • 2-3 Kopjes espresso of koffie-cups en 1 kopje uit de cafetière vanwege het cafestol gehalte.
  • Kinderen beneden de 13 jaar is het advies om geen koffie te drinken.
  • Jongeren tussen de 13-18 jaar wordt 1 kopje geadviseerd in verband met de cafeïne.
  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven wordt maximaal 1 kopje geadviseerd.

Past koffie in een gezonde leefstijl?

Het antwoord is eigenlijk wel duidelijk. Ja, koffie past in een gezonde leefstijl als je de adviezen over de hoeveelheden ter harte neemt. Deze adviezen zijn duidelijk opgesteld en onderbouwd. Bovendien worden ze weer aangepast als er uit onderzoek is gebleken dat dit nodig is. Dus genieten maar, want dat hoort ook bij een gezonde leefstijl!

Misschien is dit recept ook interessant?

Koffie-dadeltaart: stevig lekker

Lees verder

17.2.9.3

Ook interessant?

Share This