Wat is er nieuw in de Schijf van Vijf?

In 2016 zijn er nieuwe  ‘Richtlijnen goede voeding’ gekomen. En gelukkig heeft de media hier uitgebreid aandacht aan besteed. Maar waarom is er dan toch zoveel aandacht aan besteed? Is er dan zoveel veranderd in vergelijking met de vorige Schijf van Vijf? En waarom is de Schijf van Vijf belangrijk?

Waarom is de Schijf van Vijf belangrijk?

De Schijf van Vijf is een heel makkelijk hulpmiddel om te gebruiken als je wilt weten of je genoeg van alle producten eet en voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Toch denken mensen dat het best Ingewikkeld is. Ook al valt dit reuze mee. Want iedereen kan  zijn eigen invulling geven aan de Schijf van Vijf. Simpelweg omdat niet iedereen dezelfde smaak heeft. Dus valt er heerlijk en eindeloos te variëren.

Is er zoveel veranderd in de nieuwe Schijf van Vijf?

Naast de lay-out van de Schijf van Vijf, zijn er inhoudelijk ook zeker verschillende zaken veranderd. Door nieuwe inzichten zal dit ook een continu proces zijn. Dat is goed om te weten, omdat deze inzichten door wetenschappelijke studies worden onderbouwd. En pas daarna worden verwerkt in nieuwe aanbevelingen. Toch is de bruikbaarheid van de Schijf van Vijf, niet altijd even duidelijk.

Aanbevelingen binnen de Schijf van Vijf

De aanbevelingen zijn gericht op wat je juist wél moet eten en zijn verdeeld in 3 groepen:

  • 1e Groep: De Schijf van Vijf producten
  • Hoeveelheden per leeftijdsgroep en geslacht
  • Eet dagelijks genoeg uit alle vakken en varieer volop
  • 2e Groep: Keuzes van kleine porties
  • Kies 3 tot 5 porties
  • Kleine porties die er dagelijks bij kunnen
  • Groep 3: Wekelijkse keuze
  • Maximaal 3 keer per week
  • Kleine porties, de uitzonderingen

Voorbeelden waarin bepaalde producten worden ingedeeld

  • Brood: volkoren en bruin brood = groep 1
  • Brood: wit brood = groep 3
  • Braadworst = groep 3
  • Kipfilet  = groep 1
  • Fruit = groep 1
  • Fruitsap = groep 3
  • Koekje = groep 2
  • Broodbeleg = groep 2

Kortom

Je hebt een goede basis als je met de Schijf van Vijf aan de slag gaat. Het biedt enorm veel mogelijkheden en door al deze variaties hoef je niet snel bang te zijn voor tekorten. Het is niet moeilijk om de Schijf te gebruiken als uitgangspunt voor gezonde voeding.  Door stap voor stap te leren, breid je de kennis uit over gezonde voeding. En kunnen ongezonde gewoonten dus ook stap voor stap in gezonde gewoonten worden omgezet! Is dit geen mooie uitdaging?

Uitgebreide informatie over de Schijf van Vijf?

Wil je veel meer informatie over de Schijf van Vijf, kijk dan op de site van het Voedingscentrum.

Misschien is dit ook interessant om te lezen?

Natuurlijke vitamines zijn beter dan supplementen?

Lees verder

17.3.2.4

 

Ook interessant?

Share This