Suiker past niet in een gezonde leefstijl?

Er zijn heel veel discussies rondom suiker en gezondheid. Deze discussies gaan zover dat er zelfs gesproken wordt, over het invoeren van een suiker-tax. Maar past suiker niet in een gezonde leefstijl? Helemaal niet of een beetje? Is dit voor iedereen hetzelfde? Om zelf de afweging te maken of suiker wel, niet of een beetje in je eigen leefstijl past, is het belangrijk iets meer te weten over suiker.

Is het eten van producten waar suiker in zit erg?

Sommige mensen mijden zoveel mogelijk producten waar suiker in zit. Op zich is het eten van producten waar suiker in zit niet zo erg. Er zijn namelijk erg veel voedingsmiddelen die van nature suikers bevatten. Denk bijvoorbeeld aan fruit (fructose en glucose) of aan aardappelen (glucose). Of aan melk (lactose) en zelfs veel groenten bevatten suiker. Bijvoorbeeld artisjok, wortelen en schorsenen bevatten veel suikers. Hoe dan ook bevatten de meeste groenten weinig suikers per 100gram. En zitten er in groente en fruit altijd de natuurlijke suikers. En we hebben suikers nodig!

Je hebt producten waar suikers in zitten nodig.

Suiker is namelijk nodig voor de stofwisseling. En is een zeer belangrijke energiebron voor de hersenen. Wat is dan het probleem met suikers in producten? Eigenlijk is het probleem dat er erg veel producten verkocht worden die toegevoegde suikers bevatten. Dat zijn producten waarvan de suikers niet direct opvallen. Zelf als je het etiket leest is het soms erg moeilijk te achterhalen. Want er zijn maar liefst meer dan 20 benamingen voor suikers! Dit noemen we de zogenaamde ‘verborgen suikers’. We krijgen ze dan toch binnen terwijl we dit niet weten. Met name in halffabrikaten zitten deze verborgen suikers.

Waarom worden deze verborgen suikers dan toegevoegd?

Suikers behoren ook tot de smaakmakers van producten en worden te pas en te onpas door de voedingsmiddelen-industrie aan producten toegevoegd. Zelfs aan producten waarbij we het helemaal niet verwachten, zoals bijvoorbeeld in soep of ketchup. Hierdoor is het mogelijk dat we ongemerkt veel meer suikers consumeren, veel meer calorieën binnen krijgen, dan dat eigenlijk willen. We hebben deze verborgen suikers dus niet nodig.

Wat kan ik zelf doen om niet teveel verborgen suikers binnen te krijgen?

Bijna iedereen kan zijn calorie-inname verlagen door alleen al de verborgen suikers zo min mogelijk binnen te krijgen. Kies daarom liever voor voedingsmiddelen die geen toegevoegde suikers bevatten. Dus geen halffabrikaten. Want stiekem krijg je dus ongemerkt veel meer calorieën op een dag binnen en kan de energiebalans doorslaan. En probeer zoveel mogelijk de etiketten te lezen.

Conslusie?

Wie zijn energiebalans niet onder controle heeft kan beter zo min mogelijk toegevoegde suikers tot zich nemen. Iemand met een gezonde leefstijl en voldoende beweging, kan gerust eens genieten van een zoete lekkernij en het is dus een fabel dat dit niet zo zou zijn. En misschien kan de EtiketWijzer van het Voedingscentrum je hier heel eenvoudig bij helpen.

Lees verder

17.3.3.1