Tips van gezondheidswetenschapper Aukje Verhoeven

Zij heeft onderzocht hoe je snoepen kunt afleren. Eigenlijk weet iedereen wel dat het heel moeilijk is om oude gewoonten en patronen te doorbreken. Dat geldt ook voor snoepgewoonten. Je wilt wel je gedrag veranderen en misschien lukt dit ook wel voor een bepaalde periode. Maar voor je het weet val je weer terug in oud gedrag. 

Hoe kun je deze gewoonten dan toch doorbreken?

Aukje Verhoeven heeft wetenschappelijk bewezen dat je gewoonten kunt doorbreken door er heel bewust iets heel anders voor in de plaats te doen. Haar proefpersonen snoepten na 2 maanden minder dan dat ze in het begin deden. En hoe langer je doet des te makkelijker het wordt! Maar hoe werkt dit dan?

Hoe werkt het?

  1. Nieuwe gewoonten laten inslijten                                                                                                                       Van tevoren bedenk je een gezonder alternatief voor je ingesleten gewoonte. Je vervangt bijvoorbeeld op een feestje het stuk taart dat je altijd neemt door een lekker drankje en twee kleine hartige hapjes. Of je vult je bakje chips die je regelmatig bij het televisie kijken op de bank leeg eet, door groenten met wat mosterd. Des te duidelijker je het vooraf maakt en dit voor jezelf visualiseert, des te concreter je het maakt. Hierdoor koppelen je hersenen zich namelijk van de oude aan de nieuwe gewoonte en heb je een nieuwe gezonde gewoonte aangemaakt in je hersenen. Dit gezonde alternatief kun je dan laten inslijten.
  2. Kies een ‘gezellig’ alternatief                                                                                                                                Kies in ieder geval een alternatief dat bij jou past. Dat kan dus voor iedereen heel verschillend zijn. Stel je hebt altijd een pot met dropjes op tafel staan voor de gezelligheid. Vervang deze dan door bijvoorbeeld een pot met noten. Als je maar iets persoonlijks bedenkt waardoor je dat gevoel van gezelligheid door een gezond alternatief vervangt.    
  3. Eetdagboek bijhouden                                                                                                                                    Noteer wanneer, hoeveel, wat en waarom je snoept in een dagboek. Dan maak je voor jezelf inzichtelijk wat je valkuilen zijn en kun je dit aan gezond gedrag gaan koppelen. Begin met een week te noteren en als dit niet voldoende is dan neem je alle tijd die nodig is om al je valkuilen in beeld te brengen.
  4. Niet alles tegelijk aanpakken                                                                                                                                 Als je erachter bent gekomen welke valkuilen je hebt, maak hier dan een lijstje van. Pak niet alles tegelijk aan! Ook dit is een valkuil, al is het niet op het gebied van eten. Kies een belangrijke ongezonde gewoonte uit het lijstje, bedenk een gezond alternatief en ga ermee aan de slag. Als je dan een nieuwe gezonde gewoonte hebt ‘ingesleten’, begin dan aan de volgende. Daardoor is het veel gemakkelijk vol te houden dan alle strenge voornemens en diëten. Stap voor stap met resultaat.
  5. Neem de tijd en gun jezelf tijd                                                                                                                            Hoe lang het duurt voordat er een nieuwe gewoonte is ingesleten, verschilt per persoon. Dit zul je zelf ervaren en bewust tot je moeten nemen. Meerdere doelen tegelijk nastreven heeft dus echt geen zin. Neem de tijd en gun jezelf tijd om iedere valkuil te vervangen door een gezond alternatief. Begin pas aan een nieuw doel, als je zeker weet dat je de ‘ongezonde gewoonte’ hebt omgezet in een gezonde gewoonte.

Oude gewoonten bewust vervangen

Het is uit onderzoek mogelijk gebleken om oude gewoonten bewust te vervangen door nieuwe gewoonten. Vindt je het moeilijk om dit alleen te doen? Of je weet niet waar je moet beginnen? Heb je andere vragen over gezondheid? Neem dan gerust even contact op.

 

LOE011018

Ook interessant?

Share This