Vet is slecht, want van vet word je dik?

Dit is een vraag die om toelichting vraagt. Want vet kan namelijk bijdragen aan een positieve energiebalans. Want als je teveel vet inneemt, dan heb je natuurlijk kans op overgewicht en het ontwikkelen van chronische ziekten zoals diabetes.

Lichaamsvet of reservevet?

Wat is het verschil dan tussen lichaamsvet of reservevet? Vet kan binnen enkele uren worden opgeslagen als lichaamsvet. Dit is dus relatief snel. Als het lichaamsvet vervolgens niet gebruikt gaat worden, omdat er aanbod is van andere energiebronnen, dan wordt het lichaamsvet opgeslagen als reservevet voor de lange termijn. Dat is het verschil.

Is reservevet dan slecht?

Nee, niet al het reservevet is slecht! We slaan vetten op in ons lichaam, waarvan we onderhuids vet kunnen zien. Maar vetten die dieper in het lichaam opgeslagen zijn rondom de organen, kunnen we niet zien. Dit vet het visceraal vet, ofwel orgaanvet. Een buikje geeft aan dat je vet in de buikholte en rondom de organen hebt opgeslagen. En dit is niet goed voor de gezondheid.

Waarom reservevet rondom de organen ongezond?

Dit vet werkt als een stootkussentje voor onze organen. En dit is ook goed om op deze manier de organen te beschermen. Dus we hebben ook zeker wat van dit vet nodig. Maar als het teveel wordt, dan is het ongezond. Omdat dit vet ook stofjes produceert als vetzuren, hormonen, eiwitten en ontstekingseiwitten die invloed hebben op onze stofwisseling. Teveel orgaanvet betekent dus teveel van deze stoffen en risico op een verhoogd cholesterol, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, diabetes type II en bepaalde vormen van kanker.

Wat zijn eigenlijk de bronnen van reservevet?

Reservevet ontstaat dus door een grotere inname van energie dan het lichaam nodig heeft. De te grote inname komt niet alleen door het teveel eten van vetten, maar ook door het eten van teveel koolhydraten of eiwitten.

Wat zijn ‘verborgen vetten’?

Er zijn veel mensen die zeggen niet veel vet te eten en toch zwaarder worden. Helaas zijn er in Nederland heel veel producten met zogenaamde ‘verborgen vetten’. Hierdoor kan het zijn, dat je soms veel meer vetten inneemt, dan dat je eigenlijk in de gaten hebt. De verborgen vetten zitten verpakt in zuivelproducten, vlees, snacks, tussendoortjes, enzovoort. Omdat producten met vet vaak lekker worden gevonden, is de hoge consumptie hiervan wel logisch.

Misschien is dit artikel ook interessant om te lezen?

Visolie is goed voor het hart?

Lees verder

Conclusie

Er is heel veel meer over vet te vertellen en dit kun je in de toekomstige nieuwsberichten ook zien. Maar duidelijk is dat wie op gezond gewicht is, mag 20-40 % van zijn energie in de vorm van vet innemen. Voor mensen met overgewicht is dit gemiddeld 20-35%. Er zijn nog veel studies lopende over vetten. Vooralsnog zijn dit de gemiddelden die aan inname worden voorgeschreven. Misschien toch goed om hier bewuster mee om te gaan.

17.1.2.1