Visolie: Wat wijzen de grote studies uit?

De afgelopen tien jaar, zijn er veel en grootschalige studies geweest waarbij er onderzoek werd gedaan bij hartpatiënten die visolie innamen. En er wordt uit al deze verschillende studies van de afgelopen 10 jaar, geen effect gezien van visolie op hartaandoeningen. Zelfs tot teleurstelling van een aantal onderzoekers. Want uit eerdere onderzoeken waren er wel aanwijzingen dat visolie-vetzuren (EPA en DHA) wel effect zouden hebben op het hart.

Wat zijn omega-3 vetzuren?

Omega-3 vetzuren zijn meervoudig onverzadigbare vetzuren. De bekendsten zijn alfalinoleenzuur (ALA) en de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) docoshexcaeenzuur (DHA). ALA zit in plantaardige oliën, voornamelijk in lijnzaadolie. Verder een beetje in vlees en groene bladgroenten. En EPA en DHA komen vooral in schelp- en schaaldieren voor. Daarom zijn deze terug te vinden in de visolie capsules die te koop zijn. En kun je op de etiketten de hoeveelheden van deze meervoudig onverzadigbare vetten terug vinden.

Maken vissen zelf deze EPA en DHA?

Neen. de vissen maken niet zelf de EPA en DHA, maar halen deze weer uit algen. Daarom wordt er tegenwoordig ook direct EPA en DHA uit algen gehaald. Deze worden gebruikt voor supplementen, maar worden ook toegevoegd aan voedingsmiddelen en sommige medicinale preparaten.

Door het eten van EPA en DHA leven mensen langer?

Hier is eigenlijk geen antwoord op te geven, omdat deze mensen misschien ook andere gezonde dingen in het leven waardoor hun harten gezonder blijven. Misschien eten ze gezonder en/of bewegen ze veel. Maar wel is duidelijk dat 4 gram EPA en DHA de bovendruk met ongeveer 4,5 mm Hg bij mensen die een verhoogde bloeddruk hebben en hiervoor geen medicijnen gebruiken, doet dalen!

Conclusie?

Eigenlijk weten de wetenschappers niet waarom visolie niet (meer) werkt zoals ze uit vorige studies hebben geconcludeerd. En zijn er nog veel visolie-studies die misschien later wel antwoord kunnen geven op de vele vragen die er gerezen zijn. Zoals ze weleens zeggen: wetenschap gaat met vier stappen vooruit en met drie stappen achteruit! De toekomst zal het uitwijzen. En de gezondheidsraad adviseert volwassenen om per week 200 milligram omega-3 vetzuren uit vis te halen. Dit betekent 1 portie vis per week. Bij voorkeur vette vis.

Misschien vind u dit ook interessant om te lezen?

Natuurlijke vitamines zijn beter dan supplementen?

Lees verder

17.2.2.2.

Ook interessant?

Share This