Wanneer heb je extra vitamine D nodig?

Je hebt het nodig om sterke botten en tanden te houden. Daarom is zonlicht en goede voeding belangrijk om genoeg vitamine D binnen te krijgen. Maar toch kan het zijn dat je extra vitamine D nodig hebt. Wanneer heb je deze nodig? Denk aan kinderen tot 4 jaar die hard in de groei zijn. Of aan zwangere vrouwen. Maar ook aan vrouwen die boven de 50 jaar zijn. En ook mannen die boven de 70 jaar zijn. Daarnaast hebben mensen met een donkere of getinte huidskleur extra vitamine D nodig. Vanzelfsprekend ook mensen die onvoldoende zonlicht op hun huid krijgen, omdat ze veel binnen zijn, een hoofddoek dragen of ploegendiensten draaien.

Waarom is vitamine D belangrijk?

Voor kinderen is het belangrijk om hiervan voldoende binnen te krijgen, omdat het helpt de Engelse ziekte (rachitits) te voorkomen. Volwassenen hebben het nodig om botontkalking (osteoporose) tegen te gaan en om zwakke en pijnlijke botten te voorkomen. Ook kan een tekort voor zwakke spieren en spierkrampen zorgen. En ouderen die voldoende binnen krijgen in combinatie met calcium, hebben minder last van botontkalking en botbreuken en vallen hierdoor waarschijnlijk minder.

Binnenkrijgen via de zon?

Iedereen die gezond eet, krijgt normaal gesproken alle vitamines en mineralen binnen die je nodig hebt. Alleen geldt dit niet voor vitamine D. Want eigenlijk is dit niet echt een vitamine, omdat je lichaam deze deze stof zelf aan maakt. Dit gebeurd in de huid wanneer de zon erop schijnt. Maar is afhankelijk van hoeveel zon je huid krijgt. Zonlicht is namelijk de belangrijkste bron van vitamine D.

Hoe lang moet je buiten zijn om voldoende vitamine binnen te krijgen?

Dit hangt van verschillende factoren af. De meeste mensen met een lichte huid en die gezond eten, kunnen met een kwartier tot een half uur zon voldoende binnen krijgen. In ieder geval als ze de handen en het hoofd onbedekt in de zon hebben. Een buitenwandeling kan dus ook voldoende zijn. Maar mensen die een donkere huid hebben, maken minder (snel) vitamine D aan. Want met deze huid verbrand je niet voordat hij bruin wordt. Dan is het nodig om extra in te nemen.

In welk eten zit vitamine D?

In een aantal dierlijke producten zoals vette vis (haring, makreel en zalm) komt veel vitamine D voor. Maar er zit ook een beetje in lever, vlees, eieren en melkproducten. En verder zijn er maar weinig etenswaren waar vitamine D in zit. In Nederland wordt er daarom aan een aantal voedingsproducten vitamine D toegevoegd.

Supplementen gebruiken?

Vitamine D is ook als supplement te koop in heel veel verschillende winkels. Je kunt ze in de vorm van druppels, capsules of tabletten kopen. Soms staat er vitamine  D3 en soms vitamine D2 op het etiket. Kijk op het etiket wat er wordt voorgeschreven .

Hoe weet ik of ik extra nodig heb?

Wil je weten of jezelf of je kind extra vitamine D nodig heeft? Dit valt te testen. In een paar minuten weet je of jezelf of je kind extra nodig heeft.

Lees verder

Misschien is dit ook interessant te lezen?

Wanneer worden vitaminen en mineralen goed opgenomen?

Lees verder
17.1.5.1

Ook interessant?

Share This