Zuivel beschermt niet tegen osteoporose?

Osteoporose (botontkalking) wordt weleens de stille epidimie genoemd. Het onderwerp komt gelukkig steeds vaker in het nieuws. En dan gaat het in het nieuws ook heel vaak over zuivel in combinatie met osteoporose. Is zuivel nu wel of niet beschermend tegen osteoporose? Hierover zijn vaak tegenstrijdige voedingsadviezen op het gebied van melkconsumptie terug te vinden. Wat moet je hier als consument mee doen? En wat is osteoporose eigenlijk?

Wat is osteoporose?

Dit is simpelweg een ander woord voor een zwak (poreus) bot. Het is een chronische aandoening van het skelet, waarbij de botsterkte afneemt. Eigenlijk is het niet alleen botontkalking, maar er is ook verandering van structuur van het bot. Waardoor het bot nog zwakker wordt en hierdoor makkelijker botbreuken kunnen ontstaan. Als het bot nog niet zo zwak is dat je van osteoporose spreekt, dan heet het osteopenie’. En dan is het zaak om erger te voorkomen! Hoe dan? Met het drinken van zuivel?

Hoe ontstaat sterk botweefsel?

Tijdens het leven wordt het botweefsel voordurend afgebroken. Dit gebeurt door bijvoorbeeld de voortdurende vraag van het lichaam naar calcium. Ook vindt er continu opbouw van botweefsel plaats. Denk aan bijvoorbeeld het botherstel na een botbreuk of extra belasting. Vanaf de geboorte tot ongeveer het dertigste levensjaar neemt de botdichtheid toe tot de maximale botdichtheid. Na het vijendertigste levensjaar neemt de botdichtheid geleidelijk af. Dus hoe sneller de maximale botdichtheid wordt bereikt en hoe hoger de botdichtheid wordt, hoe sterker de botten op latere leeftijd zullen zijn!

Wat draagt bij aan een goede botstructuur?

Er wordt in het algemeen aangenomen dat een actieve leefstijl en voeding met voldoende voedingsstoffen belangrijk zijn voor een goede botstructuur. Door goed te bewegen gaat het lichaam zelf werken aan een goede botstructuur en botmassa. Dit is een goede basis voor de behandeling van osteoporose of osteopenie. Wandelen, hardlopen, traplopen, touwtje springen, en dansen zijn allemaal bewegingen die de botten belasten en daardoor actief houden. 30 Minuten per dag is al voldoende om een belangrijke bijdrage t leveren aan de gezondheid.

Waarom zijn calcium en vitamine D belangrijk voor de botstructuur?

Kalk (calcium) is een belangrijke bouwstof voor (onder andere) botten. Als er onvoldoende kalk in onze dagelijkse voedingsmiddelen aanwezig is, gaat het lichaam kalk uit de botten halen. Zo neemt de botdichtheid nog sneller af. Calcium zorgt voor sterke botten en tanden. Maar speelt een belangrijke rol in de werking van zenuwen en spieren, het transport van andere mineralen in het lichaam en bij de bloedstolling. Daarnaast is vitamine D erg belangrijk. Want zonder vitamine D blijft het grootste deel van calcium in de darm en verlaat het calcium ons lichaam weer ongebruikt via de ontlasting.

Hoe zit het dan met zuivel?

Het is duidelijk dat we zelf kunnen bijdragen aan goede botstructuur door beweging en goede voeding. Calcium is daarbij een belangrijke voedingsstof voor een gezondere botstructuur. In zuivel zit veel calcium en is daarom een goede bron. Maar er zijn ook andere voedingsbronnen waar veel calcium in zit als je geen zuivel wilt of kunt gebruiken. Zorg hoe dan ook dat je voldoende calcium binnenkrijgt om bij te dragen aan gezonde botten. Bekijk wat past binnen je voedingspatroon. Wat zijn de alternatieven naast de inname van zuivel?

Lees verder

Volle melk of halfvolle melk?

Een recent onderzoek heeft nieuwe inzichten gegeven over de BMI van kinderen en de inname van volle melk. Krijgen kinderen een lagere BMI door het drinken van volle melk?

Lees verder

17.1.6.1